Om en person testamenterar en fastighet till en systerdotter är då även maken delägare?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För frågor om bodelning och makars rätt till egendom är Äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig lag.

Blir maken delägare eller har han någon rätt till fastigheten?

Om man testamenterar en fastighet till en systerdotter är det hon som ärver den, inte hennes make. Maken blir alltså inte direkt delägare till fastigheten. Maken kan dock ha giftorätt i fastigheten.

När ett äktenskap upplöses ska bodelning förrättas (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen är det makarnas giftorättsgods som ingår (10 kap. 1 § ÄktB). Detta innebär att makarnas giftorättsgods läggs samman i en massa för att sedan delas lika. Egendom som är makarnas enskilda ingår inte i bodelningen.

Om systerdottern ärvt fastigheten utan något villkor om att den ska vara enskild och om makarna inte heller har något äktenskapsförord som föreskriver att den ska vara enskild utgör den giftorättsgods och kommer att ingå i bodelningen (7 kap. 1 § ÄktB). Detta leder till att maken har rätt till hälften av fastighetens värde vid en äktenskapsskillnad.

Hur kan man göra för att fastigheten ska vara systerdotterns enskilda?

För att undgå att systerdotterns make ska ha rätt till halva fastigheten kan man i testamentet skriva ett förordnande om att den testamenterade egendomen ska utgöra enskild egendom (7 kap. 2 § 3 punkten ÄktB). Det är testatorns vilja som blir gällande om hen föreskriver att fastigheten ska vara systerdotterns enskilda.

Om systerdottern redan ärvt fastigheten kan makarna upprätta ett äktenskapsförord och där föreskriva att fastigheten ska vara hennes enskilda egendom (7 kap. 2 § 1 punkten ÄktB). Detta kräver dock att makarna är överens till skillnad från om fastigheten gjorts enskild genom ett testamnetsförordnade.

Slutsats

Systerdotterns make blir inte direkt delägare till fastigheten. Om det inte finns något förordnande om att fastigheten ska utgöra hennes enskilda egendom kommer fastigheten att utgör giftorättsgods och ingå i en eventuell framtida bodelning. På så sätt har maken giftorätt i fastigheten och rätt till hälften av värdet av den.

Om det i testamentet föreskrivs att fastigheten ska utgöra systerdotterns enskilda egendom kommer den inte att ingå i någon framtida bodelning och hennes make kommer inte att ha någon rättighet till fastigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare