FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/07/2013

Om att lämnas tillfälle att åtgärda skada

Hejsan! Bror min blev 2005 dömd till böter + att åtgärda skador eller betala skadestånd p g a av skador på en lägenhetsdörr ( ett knytnävsstort hål i plywooden mitt på dörren) . I domslutet står det att han ska lämnas tillfälle att åtgärda skadorna själv och om han inte gör det ska 27000 Skr + ränta betalas. Då skulle två dörrar åtgärdas eftersom fastighetsägare ville ha samma dörrtyp på det våningsplan skadan skett. Han försökte vid några tillfällen att få möjlighet att åtgärda skadan men eftersom lägenheterna skulle vara utan dörr i 8 timmar lyckades han inte få till det. och sedan "rann det ut sanden". Nu fick han ett skadeståndskrav på 27000 Skr i förra veckan, dvs 8 år efteråt. Fastighetsägarna har inte hört av sig sedan 2005 och huset är "förfallet" . Han skulle naturligtvis ha åtgärdat skadan när han har haft så lång tid på sig, och det erkänner han. Nu har han kontaktat snickeriverkstad och lämnat tre datum till fastighetsägare då dörrar kan åtgärdas, men de vägrar ge honom den möjligheten. De vill ha pengarna för de har andra idéer för det huset - fick han som svar. Kan de göra så? I domslutet står det inget sistadatum då dörren ska vara åtgärdad.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som du beskriver står det i domslutet att han ska lämnas tillfälle att åtgärda skadorna själv, och om han inte gör det ska 27000 kr betalas.

Om de i realiteten använder pengarna till att reparera skadorna, eller för andra idéer spelar egentligen mindre roll. Det som är det viktiga här är om han lämnats tillfälle att åtgärda skadorna själv, och inte har gjort det. Har han aldrig lämnats något tillfälle att åtgärda skadorna kan de inte kräva pengarna, eftersom domslutet i första hand ger honom tillfälle att reparera skadorna, och i andra hand ger den andra parten rätt att få ersättning för sina skador.

Utifrån hur du beskriver situationen framstår det som att han lämnats tillfälle att åtgärda skadorna, men att han av olika anledningar inte lyckats med det. Då ska enligt domslutet 27000 kr betalas istället.

Att lämna tillfälle att åtgärda skadorna bör inte ses som en skyldighet för motparten att ge honom flera chanser. Vill han åtgärda skadorna själv, och kan göra detta, ska de lämna tillfälle för honom att göra detta. Har det skett har de rätt att begära pengarna, har det inte skett har han rätt att lämnas tillfälle att åtgärda skadorna innan betalning blir aktuellt.

Utifrån din fråga ser det enligt min mening inte ljust ut för honom, men det kan finnas nyanser i det här fallet som inte framgår av din fråga eller som jag helt enkelt inte snappar upp.

Hoppas att svaret varit till hjälp.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare