FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/01/2017

Om att arbeta som 17-åring

Hej!! Har en dotter som är 17 o blir 18 i juni. Hon jobbar i en klädbutik lite extra på helger och lov. Har två frågor.

1. Hon har skrivit på arbetskontraktet själv. Fick hon göra det utan målsman?

2. Hon stänger butiken själv ibland. Får hon det?

Hon klarar det men känner mig lite orolig. Vad säger lagen?

Mvh. Mia

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga är uppdelad i två delar, kommer jag också besvara den del för del här nedan.

Angående att skriva under anställningsavtalet

Ja, det fick hon göra. Barn över 16 år får själva ingå avtal om anställning för eget arbete så länge vårdnadshavaren inte motsätter sig att barnet tar arbetet alls. Men din dotter var alltså behörig att signera avtalet utan dig som målsman där.

Angående att stänga butiken

När man som arbetstagare är mellan 16-18 år finns vissa regler om hur och när man får jobba. Om din dotters arbetsgivare gett henne behörighet att stänga butiken och allt går bra utan att det påverkar hennes hälsa eller skolgång (dvs. hon ska inte vara påtagligt rädd för att göra det och det ska inte heller göra så att hon inte kan fortsätta i normal takt med skolarbetet) så kan hon göra det.

Det finns dock vissa regler angående tider arbetstagare mellan 16-18 år får jobba. Det framgår inte hur sent butiken stänger, inte heller hur sent din dotter måste stanna kvar för att fullgöra sitt arbetspass, men en huvudregel är att kring 22-23 ska vara den senaste tiden man får jobba i den åldern (beroende på när ordinarie pass startar). Detta framgår av arbetsmiljöverkets föreskrift 2012:3. Det finns dock undantag från detta som säger att om din dotter exempelvis är där just för att vara den som stänger butiken eller att det enda andra alternativet skulle vara att arbetsgivaren tar in annan personal för själva ”stängningen”, är det möjligt för din dotter att få stänga butiken. Det framgår inte riktigt av din fråga, men på de flesta klädbutikskedjor är det så att de som är där på kvällspassen även behöver stänga butiken av både logistiska men även av personal-skäl, vilket gör att det är ok för henne att göra det.

Hoppas du fått lite mer klarhet i dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare