Olovlig körning trafikförsäkring

hej

4 ungdomar 15 år gamla lånar en bil av sin mamma utan hennes vetskap

kör med droger i kroppen ,kör av vägen ,en har bälte ,2 st svårt skadade ,

Är trafikförsäkringen annorlunda när det är droger och olovlig körning ?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trafikskadelagen blir tillämplig eftersom skada har skett till följd av trafik med bilen, 1 § TSL. Lagen reglerar när trafikskadeersättning för person- och/eller sakskada till följd av trafik ska utgå från trafikförsäkringen, 8 § TSL. När det är försäkringsinnehavaren som gjort sig skyldig till olovlig körning kan det få till följd att självrisken höjs med upp till 10 % av prisbasbeloppet, dvs. 4430 kr för år 2016, 21 § TSL. Det är möjligt att så även kan bli fallet när en förälder förvarat bilnycklarna lättåtkomligt för sina ungdomar.

Trafikskadeersättning ska utgå för personskador som åsamkas de personer som färdas i bilen, 10 § 1 st TSL. Detta gäller trots att det har rört sig om en olovlig körning och drograttfylleri, däremot kan detta få till följd att ersättningen sätts ned, 12 § 1 st TSL.

Det är graden av vårdslöshet som avgör hur pass stor jämkningen blir. Då föraren kört bilen påverkad av droger kan ersättningen jämkas trots att vållandet inte bedöms som grovt. Då jag inte känner till omständigheterna i fallet är det omöjligt att göra en bedömning, du bör därför kontakta ditt försäkringsbolag, vilket du enligt lag också har skyldighet till, 30 § TSL.

Hoppas att du har fått svar på din fråga

Med vänliga hälsningar,

Jakob MelanderRådgivare