Olovlig körning i en nödsituation

Hej!

Min sambo har hamnat i blåsväder.. I december månad 2014 blev han misstänkt för olovlig körning, grov rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik. Han blev dömd för alla tre i början av april 2015. Hans dom blev bara ökad tillskyddssyn då han har en vänlig kontaktperson och är i god kontakt med frivården. Han har precis kommit på fötter, skaffat jobb och lägenhet. Nu, två månader senare, på väg från Stockholm fick jag kramp i magen, missfall.. han tog över ratten och började köra. Då blev vi stoppade av polisen och än en gång blev det självklart olovlig körning. Han är livrädd att få fängelse pga tidigare straff och med det kommer han förlora jobbet, ev. lägenheten. Han nyss 20 år fyllda. Vad tror du blir hans påföljd? MVH orolig sambo..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Brottet Olovlig körning återfinns i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 3 §. För brottet kan man maximalt få 6 månaders fängelse. Eftersom han, precis som du beskriver, blivit åtalad för detta brott och liknande brott tidigare så skulle det kunna tala för ett fängelsestraff.

I det här fallet borde det dock föreligga en rättfärdigande omständighet; ditt missfall. Det är nämligen så att om man begått en straffbelagd handling på grund av att det förelåg en nödsituation så är man fri från ansvar. För att det ska räknas som en nödsituation ska det vara fråga om att fara hotar liv och hälsa, egendom eller annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Dessutom ska gärningen inte ha varit oförsvarlig. Att du fick missfall medan du körde bil i trafiken kan ju innebära fara för både ditt, din sambos och andras liv. Nöd-bestämmelsen hittar du i Brottsbalken 24:4.

Om ni kan göra det sannolikt att du fick missfall under körningen så borde din sambos handlande vara ansvarsbefriat. Det är åklagaren som har bevisbördan. Alltså är det åklagaren som ska kunna bevisa att nöd inte förelåg.

Du är välkommen att höra av dig igen om du har fler frågor.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare