Olika grader av misshandel

Hej! Jag är lite fundersam över hur mitt mål kommer se ut då jag har gjort ett brott för några månader sen, brottet var följande Min man har misshandlat mig under en längre period, han har slagit mig i magen och på hela överkroppen. Till slut fick jag nog och slog tillbaka, jag slog honom med en hammare så han fick svårigheter att gå och nu anmäler han mig för misshandel. Min fråga är vilka straff kan jag vänta mig med tanke på att han har slagit mig under längre period och han nu anmäler mig för jag slog tillbaka?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Till en början kan nämnas att det finns olika svårighetsgrader av misshandel. De som finns är ringa misshandel, misshandel av normalgraden, grov misshandel och synnerligen grov misshandel. Vilket straff som kommer att utdömas är på så sätt i första hand beroende av vilken svårighetsgrad som misshandeln kommer att klassificeras till. Det går på så sätt inte att avgöra exakt vilket straff som kommer att utdömas. Det som däremot kan konstateras är att straffet för misshandel kan hamna någonstans mellan böter upp till fängelse i flera år.

Det finns dock vissa omständigheter som kan leda till att en person blir friad ifrån den gärning som han har begått eller att straffet för gärningen sänks. En sådan omständighet kan exempelvis vara om gärningen har framkallats av provokation. Om du kan bevisa att du tidigare har blivit misshandlad av din man är därför detta en omständighet som kan tas med i bedömningen. Det är dock upp till domstolen att göra denna bedömning och det går inte med säkerhet att fastställa vilket straff som domstolen kommer att utdöma. Det som däremot kan nämnas är att om det går att bevisa att din man har misshandlat dig och att detta har lett till att du misshandlade honom, så kommer domstolen med största sannolikhet att beakta detta i sin bedömning.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare