Olämpligt beteende av rektor på kommunal skola, vad göra?

Hej!

Jag sitter i styrelsen för en liten friskola i en liten by i Norrland. Vi försöker att behålla vår skola för att få ny inflyttningar m.m. till bygden.

Det finns en kommunal skola ca 2 mil bort. Denna kommunala skolas rektor lockar över våra pedagoger och lärare till sin skola genom att erbjuda högre löner m.m. Så fort vi har lyckats få tag i en pedagog så kontaktar hon dem och "lobbar".

Hon säger också till föräldrar och elever att vi är en dålig skola och att de får det bättre i hennes kommunala skola. Hon har även yttrat till en bybo att hon ska göra allt hon kan för att få vår skola att lägga ner.

Hon skickar elaka, oförskämda mail till vår rektor för att knäcka henne.

Vi förstår inte syftet och vi är på väg att ge upp. Det spelar ingen någon roll vad vi gör så sätter hon krokben på oss. Nu till min fråga: Får en kommunal tjänsteman trakassera ett privat företag på detta vis? Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regeringsformen (1974:152) 1 kap. 9§ säger att domstolar, förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet. Paragrafen innehåller den grundläggande bestämmelsen om objektivitetskravet vid myndighetsutövning.

På liknande sätt står det i Kommunallagen (2017:725) 2 kap. 3§ att kommuner ska behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat. Lagrummet uttrycker den så kallade likställighetsprincipen, vilken kräver en objektiv och rättvis behandling av alla kommunmedlemmar när det gäller myndighetsutövande uppgifter. För principens tillämplighet krävs att kommunen eller landstinget träder i direkt kontakt med sina medlemmar i denna deras egenskap.

Detta innebär att en rektor inte får särbehandla eller på annat sätt agera osakligt när denne exempelvis beslutar om särskilt stöd eller anpassad studiegång för de elever som är i behov av detta (vilket är rektors beslut). Jag har svårt att se att det strider mot ovan principer att rektorn "lobbar" för sin egen skola eller skickar olämpliga mejl, vilka inte är myndighets-utövande uppgifter. En annan sak är att det kan anses som ett olämpligt beteende och något som inte uppskattas av kommunen, vilken är huvudman för skolan och den som tillsätter rektor. Mitt råd är därför att du vänder dig till skolnämnden i kommunen om sådan finns eller annars direkt till kommunstyrelsen för att få råd hur ni kan gå tillväga framöver.

Trakasserier genom olämpliga mejl

I övrigt vad gäller att den kommunala skolans rektor skickar olämpliga mejl till er rektor så ska det sägas att det inte finns något brott som heter trakasserier i svensk lag. Det som skulle kunna vara aktuellt, beroende på vad som står i mejlen, är istället ärekränkning och förolämpning enligt Brottsbalken (1962:700) 5 kap. 3§. Paragrafen säger att "den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende ska, såvida gärningen inte faller in under förtal, dömas för förolämpning". Påföljder kan bli böter eller, om kränkningarna är av väldigt allvarlig grad, fängelse i högst 6 månader.

Vad som kan vara värt att notera är att ärekränkningsbrott inte faller under allmänt åtal, utan är ett så kallat målsägandebrott. Detta innebär att den utsatte själv (och inte en åklagare) får väcka åtal och driva målet.

Hoppas ni fått svar på er fråga. Om ni har fler funderingar får ni gärna återkomma.

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare