Olagligt att spela in samtal med polis?
Fråga
Svar
Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Att i hemlighet spela in ett samtal kan i vissa fall utgöra olovlig avlyssning, vilket är ett brott enligt 4 kap. 9 a § brottsbalken (här). En förutsättning för att det ska föreligga ett brott mot denna bestämmelse är dock att den inspelande parten inte själv har deltagit i samtalet. Det finns däremot ingen bestämmelse som förbjuder att någon i hemlighet spelar in ett samtal som han eller hon själv deltar i. Det är alltså tillåtet. I ditt fall betyder det att din inspelning var fullt laglig, eftersom du själv deltog i samtalet som du spelade in.
I sammanhanget bör det också nämnas att det i Sverige råder så kallad fri bevisföring, vilket innebär att det i princip inte finns några begränsningar i vad som får åberopas som bevis. I 35 kap. 1 § rättegångsbalken (här) står det att rätten ska avgöra vad som är bevisat i målet efter en samvetsgrann prövning av allt som förekommit. Denna frihet i vad som får åberopas som bevis innebär att till och med bevis som har inhämtats på olagligt sätt kan åberopas i domstol. Det är upp till rätten att avgöra hur stor vikt den ska lägga vid beviset, men den får inte blunda för ett bevis endast för att det inte inhämtats på rätt sätt.
Kort sammanfattat är alltså din inspelning laglig eftersom du själv deltog i samtalet som du spelade in. Även om inspelningen hade varit olaglig, så hade du dock kunnat åberopa den i en rättsprocess eftersom svensk processrätt bygger på principen om fri bevisföring.
Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.
Med vänlig hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning