Olagligt att minska pensionsuttaget?

Hej!

Jag är en pensionär ock fått införsel av mitt pension mitt fråga är det olagligt att minska pensionsuttaget på mitt pension.?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågan är inte fullständig. Gäller det möjligtvis utmätning av inkomst av Kronofogden? Utmätning får inte ske utöver vad som är skäligt. Utmätning av ditt benificium får inte ske (5:1 utsökningsbalken). Ditt beneficium är sådant som du måste ha för att kunna bo och leva. Det förbehållsbelopp som du får ha kvar för ditt uppehälle är din hyra/boendekostnader och normalbeloppet, läs mer på Kronofogdens hemsida. Normalbeloppet för en vuxen år 2017 är 4 734 kronor. Om du har en hyreskostnad på 4000 ska du alltså få behålla 8 737 kronor. Om Kronofogden överskattat dina inkomster kan de som myndighet bli skadeståndsskyldiga gentemot dig (3 kap. 2 § skadeståndslagen).

Om frågan gäller någonting annat är du välkommen att förtydliga frågan i kommentarsfunktionen här nedan så återkommer jag med nytt svar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare