Olaga hot i stressad situation?

När min son (2år) försvann från förskolan så var jag i en enorm stressad situation, jag hittade honom i skogen 30 minuter senare.

Jag skällde på personalen (jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv för mitt barns välmående)

Jag skrek åt personalen att jag skulle polisanmäla dem, en annan förälder på förskolan säger åt mig att Hålla tyst Och att Det var ju inte så farligt.

Jag vrålar åt honom att hålla tyst.

Han försöker då hugga tag i min arm och motar slag i luften emot mig samtidigt som jag bär mim son.

Jag vrålar åt honom att Vill du slåss? Jag lägger dig ned din fan!

Sedan gick jag.

Den pappan har nu polisanmält mig för olaga hot.

Kommer jag åka dit på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Det är omöjligt att ge ett 100% säkert svar men jag kommer göra mitt bästa i min juridiska bedömning.

Det stämmer att din handling uppfyller kraven för att utgöra olaga hot. Du hotade nämligen att misshandla honom och detta på ett sätt som normalt skulle framkalla rädsla hos personen för dennes hälsa (BrB 4:5 1st).

Dock så är kontexten här väldigt viktig. Som du beskriver det verkade personen hota att misshandla dig genom sitt kroppsspråk. Detta kan ses som ett överhängande eller till och med påbörjat brottsligt angrepp på dig. Att bemöta ett sådant angrepp med verbalt hot kan knappast ses som oförsvarligt. Att du redan från början var i en emotionell och strssfylld situation styrker denna bedömning. Detta gör ditt agerande tillåtet enligt bestämmelsen om nödvärn (BrB 24:1 1st 1p).

Alltså blir min slutsats att ett åtal från den personen inte kommer leda till en fällande dom.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare