Olaga hot & försök till misshandel

Hej jag skulle vilja veta vad kriterierna för att bli dömd för ringa misshandel går? Jag hamnade i ett litet bråk och vart arg och skulle hoppa på en kille och var påväg att sparka han på låret men ja nuddade bara hans byxor vid låret och han ta tag i hans Jack ärm innan mina vänner drog bort mig och blev då anmäld så skulle vilja veta vilka "krav" som man måste uppfylla för att bli dömd? Och om olaga hot då jag skrivit med en av killarna som var med vid händelsen och han provocerade mig vilket den första killen också gjorde men denhär gången var de hans vän och över Snapchat och han som jag hotat då har inte tagit me hela konversationen utan bara mitt hot och man kan se att den blåa linjen som blir när nån skriver till en på Snapchat i chatten den blåa linjen ser man inte där den börja utan man ser bara de jag skrivit och hans svar vilket tyder på att om man inte heller kan se va som skrivits innan å va han skrivit för att få mig så oss arg att ja skriver nått sånt då jag ALDRIG skriver nått sånt om ja verkligen inte har en riktigt bra anledning till de. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis

Jag tolkar det som att du har två frågeställningar, dels vart gränsen går för ringa misshandel och dels vart gränsen går för olaga hot. Det bör nämnas att det är är domstolen som slutligen klassificerar om det rör sig om ringa eller misshandel av normalgraden, och då blir även andra parametrar av betydelse såsom bevisningsvärdet. Men jag kommer göra mitt bästa att ge ett så uttömmande svar baserat på de omständigheterna du räknar upp.

Ringa misshandel

Det aktuella lagrummet finner vi i 3 kap. 5 § BrB. Ringa misshandel är den lägsta graden av misshandel. Det finns en tumregel för att det ska rubriceras som en ringa misshandel - offret ska inte ha varit i behov av sjukvård. Av praxis framgår att slag med öppen hand innebär vanligtvis en ringa misshandel. Vad som sammantaget ska beaktas vid bedömningen om en gärning utgör misshandel av normalgraden eller ringa misshandel är samtliga omständigheter vid brottet samt skadans svårighet.Det framgår att du var arg och skulle sparka honom på benet. Om det visar sig att du bara hade uppsåt till en spark på benet så torde det falla inom omfattningen av en ringa misshandel. Men skulle det visa sig att du inte hade stannat där - utan hade uppsåt till att göra mer skada så finns det en stor sannolikhet att det skulle falla utanför tillämpningsområdet.

Det framgår vidare att du hann bli stoppad av dina vänner. Misshandeln blev således aldrig fullbordad, det leder oss vidare till frågeställningen om du kan gjort dig skyldig till försök till misshandel, 3 kap 11 § samt 23 kap 1 § Brottsbalken. Men detta brott kan man endast göra sig skyldig till om det inte rör en misshandel av ringa grad. Beroende på vilken linje domstolen går på kan du fällas för försök till misshandel av normalgraden eller bli friad eftersom ringa misshandel inte är brottsligt på försöksstadiet.

Olaga hot

Brottet olaga hot regleras i brottsbalken 4 kap. 5 §. Man begår detta brott om man "hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom". Utifrån dina uppgifter framgår det inte vad du skrivit till den andre parten. Det är därför svårt för mig att ta ställning till om du möjligtvis gjort dig skyldig till brottet olaga hot. Däremot kan jag utifrån ett generellt plan förklara vad som gäller.

För att du skall gjort dig skyldig till olaga hot krävs det att själva hotet gäller något som i sig är en brottslig gärning t.ex. hot om misshandel, skadegörelse eller mord. Hotet kan både vara uttryckligen eller ett förtäckt sådant. Det spelar inte heller någon roll om du hade planer på att fullfölja brottet eller inte.

Vidare ställs ett krav på "allvarlig rädsla" d.v.s. hotet skall avse en brottslig gärning som inte framstår som lindrig. Huruvida den hotade blev rädd eller inte, har ingen betydelse för den bedömningen. Det man istället tar hänsyn till är på vilket sätt hotet uttalats, vad parterna har för relation till varandra, hur den som hotar agerar i övrigt.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga gällande ringa misshandel och en utökad förståelse för hur klassificeringen görs.

Melina PapadopoulosRådgivare