FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/10/2017

Ok att reglera priserna efter euron?

Hej!

Jag besökte en klädbutik idag och såg att de har märkt över det gamla priset med ett nytt högre pris. När jag frågar i kassan varför de gjort detta får jag till svar: Vi är ett utländsk företag och vi går efter euron, euron har nu höjts och vi har tvingats höja våra priser därefter.

Vad är rätt i denna situation? Måste de klippa bort den gamla prislappen eller är det okej att göra på detta vis? Detta gällde inte alla kläder utan bara några få varugrupper.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Utifrån de uppgifter du anger kan jag inte se att företaget gjort något fel. Det är fritt fram för varje aktör på marknaden att bestämma vilket pris de vill sätta enligt den allmänna rättsgrundsatsen om avtalsfrihet som råder i Sverige.

Ett möjligt undantag är om de är dominanta på marknaden men det finns det inget klädföretag som är idag i Sverige, så det lär inte bli aktuellt här såvida det inte rör någon väldigt nischad del av klädbranschen (2 kap. 7 § konkurrenslagen). Det är även förbjudet för dem att ändra priset om de gör de i samråd med konkurrenter (2 kap. 1 §). Det innebär inte ett sådant samarbeta att enbart ändra priset efter en valuta.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du har en juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare