Ogiltig arvsavsägelse

Hej,jag var igår i min nyligen avlidna fars hem för att träffa min halvbror vi har samma far,jag har inte haft kontakt med min far på 17år och ej heller träffat min halvbror sedan han var barn. Enligt honom som haft kontakt med våran far under hela tiden framkommer att det inte finns några pengar och att han var orolig för att de som fanns ens skulle täcka begravningskostnaderna till fonus som skulle ta hand om allt gällande begravningen. Vi två är de ända bröstarvingarna efter min far som ej var gift ej heller sambo då han gick bort 2014-09-11. Har inte fått se eller fått ta del av några handlingar gällande hans ekonomi inte heller om hans bostad skulder mm.Jag var allt annat än vid mina sinnes fulla bruk när han lyckades få mej att skriva att jag avsa mej rätten till dödsboet, skrev detta på ett vanligt papper med min underskrift men ingen bevittnade detta och ej heller var med vid besöket.Förstod genast att detta inte var utav mej en genomtänk handling.har sedan igår kväll varit mycket bekymrad och förstått att det undan var ifrån hans sida en väl genomtänkt plan.förstår också att han har medvetet undanhållit sanningen för mej ang våran fars privat ekonomi, så nu undrar jag om detta papper gör mej arvlös eller om de måste ha bevittnats vid tillfället någon boupptäckning är ej gjord ännu,fick reda på att våran far avlidit först nu i Söndags 21/9 2014, alltså10 dagar efter att han avlidit....Skulle bli tacksam om ni kunde ge mej råd hur jag nu ska gå tillväga..Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Man har som arvinge rätt att frånsäga sig arvet och den rätten regleras i 17 kap. 2 § ärvdabalken, se här.  Det framgår av den bestämmelsen att avtalet måste ske skriftligen och hos arvlåtaren, i ditt fall hos din far. Om jag har förstått det rätt så har du skrivit avtalet efter din pappas bortgång och då är avtalet ogiltigt. Du har fortfarande kvar din arvsrätt. Gällande din fråga om att någon måste bevittna att du skrivit avtalet behövs inte det när man frånsäger sig arv, det räcker med ett skriftligt avtal där ditt namn, din underskrift och datum framgår. Avtalet för en arvsavsägelse är en överenskommelse mellan arvlåtaren (din far) och arvtagaren (du), eftersom du har skrivit pappret efter din fars bortgång så är det inte giltigt. Jag önskar dig lycka till och jag hoppas du fick svar på dina funderingar!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare