Offret vill inte att åtal ska väckas- åklagarens skyldighet att väcka åtal för brott under allmänt åtal

Den 3mars misshandlade min man mig. Min dotter ringde då polisen. Jag dokumenterade mina skader hos läkaren. Min man är nu nykter vi bor och lever tillsammans. Vi har även ett företag tillsammans. Allt är bra. Åklagaren valde att gå vidare med detta till åtal. Nu är vi och barnen kallade till tingsrätten. Jag vill inte gå vidare med detta. Jag mår dåligt att jag ska dit. Finns det något sätt attjag slipper detta.? Min advokat kan inte hjälpa mig säger hon. Men om inte jag vill uttala mig eller infinna mig borde det vara min vilja som gäller???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Misshandel är ett brott som faller under allmänt åtal, dvs det anses vara en allmän angelägenhet att förövaren ställs till svars. Av den anledningen har offret inget att säga till om utan åklagaren i målet avgör om åtal ska väckas som leder till en domstolsprocess eller inte, oavsett vad offret vill.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare