Myndigheter måste iaktta saklighet

Jag funderar på att göra en JO anmälan mot en svensk myndighet då de inte svarat på ett mail med frågor gällande en ansökan. Vad jag undrar är om det finns något skydd för mig för att tjänstemän blir griniga och behandlar mig eller en nära anhörig sämre vid framtida ansökningar. (Myndigheten är ganska liten så det finns stor risk att hamna hos samma tjänsteman)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Absolut!

Det följer av Regeringsformen 1 kap. 9 § att förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet. Den objektivitetsprincip som här fastslås innebär att förvaltningsorganen i sin verksamhet inte får låta sig vägledas av andra intressen än dem de är satta att tillgodose och inte heller grunda sina avgöranden på hänsyn till andra omständigheter än sådana som enligt gällande författningar får beaktas vid prövningen av ett ärende. De får sålunda inte låta sig påverkas av en önskan att gynna eller missgynna vissa enskilda intressen.

Tjänstemän får alltså inte agera hur som helst i sin tjänsteutövning, om det skulle behandla dig eller dina anhöriga sämre endast för att du har gjort en JO-anmälan så skulle jag säga att det är grund för ännu en JO-anmälan. Vilket skulle kunna resultera i att tjänstemannen gör sig skyldig till tjänstefel enligt 20:1 Brottsbalken och därmed riskera straff.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare