Obetald semesterersättning vid avslutad anställning

När jag slutade mitt jobb fick jag inte min semester ersättning utbetald . Jag var VD på företaget . Hur skall jag gå till väga ?

Lawline svarar

Enligt 30 § Semesterlagen (Lag (2009:1439) har du rätt att få ut din semesterersättning utan oskäligt dröjsmål, senast en månad efter upphörande av din anställning. Dock om det föreligger några särskilda hinder för arbetsgivaren att beräkna ersättning, ska ersättningen betalas ut inom en vecka efter att hindret mot att beräkna ersättningen upphörde (30 § 2 st) Semesterlagen).

Om din arbetsgivare inte väljer att betala ut din semesterersättning kan du vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Blanketten hittar du på kronofogdemyndigetens hemsida (här). Du kan även ta ärendet vidare till tingsrätten för att få din semesterersättning, om din arbetsgivare forfarande bestrider ditt krav gällande din betalning.

Ashtar BrikhaRådgivare