Oavlönad provanställning som barnvakt

Jag har hade en barn vakt dom skulle provjobba i en vecka men var tvungen att sluta efter 5 dagar hon har stämt mig och vill att jag betalar henne även om vi kom överens att hon skulle provjobba gratis en vecka måste jag betala henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att barnvakten i fråga fick en provanställning hos er i en vecka, mot erbjudande om eventuellt senare arbete.

I Sverige råder avtalsfrihet, vilket innebär att du får avtala om nästan vad du vill (det finns såklart vissa undantag, man får inte avtala om exempelvis brottsliga gärningar). Eftersom det inte finns någon lagstadgad minimilön är det fullt lagligt att avtala om en oavlönad provanställning.

Det hade varit annorlunda om ni hade anställt barnvakten inom ramen för ett företag, vilket omfattas av kollektivavtal. Detta eftersom många kollektivavtal innehåller bestämmelser om minimilöner (så är emellertid inte fallet för dig).

Eftersom det är din f.d. barnvakt som hävdar att du är betalningsskyldig gentemot henne är det hon som har bevisbördan i fallet. Hon måste alltså kunna visa att ni hade ett avtal som gör dig betalningsskyldig.

Sammanfattningsvis ser jag ingen grund för din f.d. barnvakt att stämma dig och en stämning gentemot dig borde därför vara fruktlös.

Hoppas svaret hjälper dig, annars får du gärna höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare