FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet22/10/2018

Nyttjande av fastighet vid samäganderätt

Hej!

Jag och mitt ex har separerat.Jag har redan flyttat men allt juridiskt är inte klart än, jag äger fortfarande halva huset som han bor kvar i. Tanken är att han ska köpa ut mig men vi har inte kommit överens om priset än. Har jag rätt att ha kvar nyckel till huset tills bodelningen är klar? Jag äger ju ändå halva delen av huset.Han lånade nyckeln för ett tag sedan och nu vägrar han att ge tillbaka den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Egendom som ägs av fler än en person innehas med samäganderätt. Regler om sådant samägande finns i lag (1904:48 s.1) om samäganderätt.

Vid samägande har varje delägare en ideell andel i den samägda egendomen. Är det fråga om en samägd fastighet har varje delägare en ideell andel i både i mark och byggnad.

Av omständigheterna i din fråga framgår att du fortfarande äger halva huset. Att ni äger lika delar innebär också att ni har rätt att vistas på fastigheten lika mycket. Frågan är dock svår att svara på eftersom det inte är direkt reglerat i lag. Lagstiftaren har, genom avsaknad av sådana regleringar, överlåtit denna fråga till delägarna som måste komma överens om detta genom avtal eller dylikt. Utgångspunkten torde i detta avseende vara att en delägare ska ha tillgång till det den äger (såsom nycklarna till en fastighet).

Oberoende av hur en eventuell uppgörelse skall tolkas, måste nämnas att du inte utan ditt ex samtycke får gå in i bostaden eftersom det skulle kunna innebära hemfridsbrott (4:6 st 1 BrB). Även om ni äger huset gemensamt är det inte din bostad, vilket innebär att du endast har rätt att gå in i bostaden om han ger sin tillåtelse.

Med vänlig hälsning,

Francisco StråhleRådgivare