Nya tillkommna omständigheter vid nedlagd förundersökning?

Hej! För två år sedan gjorde jag en polisanmälan angående de sexuella övergrepp jag var med om som barn. Jag gick på polisförhör och polisen som förhörde mig trodde på mig. Efter ett år så ringer min advokat mig och berättar att åklagaren lade ner förundersökningen i brist på bevis. Jag gjorde en överprövning som också lades ner kort därefter. Så nu till min fråga. Det finns vissa händelser som jag inte har berättat i polisförhören. Dels för att jag inte hade bearbetat dom, men också för att jag inte trodde att det skulle spela någon roll i utredningen. Hur går jag vidare nu? Ska jag göra en överprövning igen eller ska jag göra en omprövning av åklagarens beslut?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur en förundersökning går till regleras i rättegångsbalken

En förundersökning får läggas ned om brottet inte går att utreda. Så kan exempelvis vara fallet om bevisning saknas (rättegångsbalken 23 kap. 1 §). I ditt fall skulle jag rekommendera dig att efterfråga en omprövning av beslutet om nedlagd förundersökning. Eftersom du nu har nya uppgifter att bidra med om det misstänkta brottet som inte var kända för polisen/åklagaren när beslutet om att nedlägga förundersökningen fattades, så bör du vidarebefordra dessa uppgifter till beslutsfattaren och hoppas på att det leder till omprövning av beslutet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare