Ny ägare till hyreshus - följer de gamla kontrakten med?

Hej

Vi är nya ägare till ett litet hyreshus. Min fråga är om vi behöver skriva nya hyreskontrakt med våra hyresgäster eller om de gamla kontrakten gäller trots att vi nu är ägare?

Mvh

Jenny

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

De gamla kontrakten fortsätter att gälla fast ni är nya ägare till fastigheten, de följer alltså med, under förutsättning att de är skriftliga. Ni behöver alltså inte skriva nya hyreskontrakt med era hyresgäster.

Ett muntligt avtal kan också följa med, men under andra omständigheter, men det var inte föremål för din fråga så det utvecklar jag inte mera här.

Jag hoppas att jag med detta besvarat din fråga. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare