Normalt slitage och skyldighet att måla om

För ca 5 år sedan flyttade jag in i en nyproducerad hyreslägenhet (Poseidon) mitt i Göteborg. Nu när jag jag skall flytta så säger husvärden att jag är skyldig att måla om lägenheten pga att fogen mellan vägg och tak syns - så är det i hela lägenheten. Jag har ju sett att fogen är vitare än väggarna men aldrig reflekterat över det - har tänkt att så skall det väl vara. Slutbesiktning innan inflyttning förmodade jag var gjord.

Väggarna (vita) har ju ändrat lite färg givetvis pga intregrerat kök/vardagsrum (matlagning och matos) samt vid terassdörrarna som står öppna den varma årstiden smutsig stadsluft etc.

Hade jag vetat att det skulle bli så här så hade jag ju påpekat detta redan när jag flyttade in men har alltid trott att det var så det skulle vara.

Är jag verkligen skyldig till att måla om?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till en början vill jag säga att det vid ut och inflytt ska upprättas ett besiktningsprotokoll som har till syfte att dokumentera skicket på lägenheten. Det är viktigt att man som hyresgäst uppmärksammar skador och slitage som inte införts i besiktningsprotokollet och på så sätt får de inskrivna där för att undvika senare diskussioner.

Om en skada/slitage uppstår på lägenheten som inte är normalt slitage är du som hyresgäst normalt skyldig att återställa skadorna/slitaget. Normalt slitage på en lägenhet ska hyresvärden stå för. Normalt slitage är sådant slitage som man kan räkna med vid "normalt" leverne. Några exakta exempel på vad som i praxis har ansetts som normalt slitage är exempelvis bland annat hål och märken i väggar efter tavlor och hyllor samt fettfläckar på väggar och repor eller spår i golvet efter möbler. Exempel på vad som inte ansetts utgöra normalt slitage är sprickor i badkar, handfat och toalettstolar, trasiga fönsterrutor osv. Sådana skador anses vanligtvis ha uppkommit genom hyresgästens uppsåt eller vårdslöshet.Vad som är normalt varierar givetvis och en individuell bedömning måste därför göras.

Att väggarna och taket är annorlunda målade än fogen är enligt min uppfattning inget som du som hyresgäst ska behöva stå för då det beror på en faktor som står utanför din kontroll. Rimligen var väggarna antingen målade av hyresvärden eller ommålade av den tidigare hyresgästen, varför detta är något som hyresvärden måste ha varit medveten om. Färgen på väggarna kan därför sägas ha förändrats genom normalt slitage (matos osv.) och är, enligt min uppfattning, därför inte något som du är skyldig att åtgärda. Min uppfattning är alltså att du inte behöver måla om väggarna.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare