Nödvärnsrätten vid hemfridsbrott

Jag undrar om någon bryter sig in i mitt hus och jag fattar tag i tex en kniv om jag sedan säger att personen ska gå ut och personen inte lyssnar och försöker sig på mig och jag hugger honom i magen eftersom jag uppfattar situationen hotad och att personen sen avlider av skadan, skulle jag då bli dömd? Och för vad? Låt säga att jag är en feg person eller väldigt mycket mindre då skulle jag inte ha någon som helst chans att säga bring it on liksom med knytnävarna utan skulle självfallet försöka hota med något värre som en kniv för att försöka skrämma bort inkräktaren.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i brottsbalken.

Misshandel som lett till döden

Din fråga aktualiserar grov misshandel enligt 3 kap. 6 § brottsbalken och vållande till annans död enligt 3 kap. 7 § brottsbalken.

Vid misshandel som lett till döden gäller följande. Den som förövat uppsåtlig misshandel, som lett till offrets död trots att denna effekt inte omfattades av gärningsmannens uppsåt, kan dömas förutom för misshandel också för vållande till annans död.

Kan gärningen rättfärdigas?

Enligt 24 kap. 1 § gäller att en gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om det med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt.

För att gärningen ska kunna rättfärdigas krävs alltså att den är uppenbart oförsvarlig. Försvarsgärningen ska alltså rikta sig mot angriparen personligen. Den vägledande principen är att försvarsgärningen inte klart får avvika från vad som har varit behövligt och det får inte råda ett uppenbart missförhållande mellan nödvärnsgärningen och den skada som hotar genom angreppet.

Har försvarsgärningen inneburit att ett tillhygge har brukats är det mer oklart vad som är tillåtet. I NJA 1994 s 48 menade HD att man endast i utpräglade undantagsfall kan komma till resultatet att det måste accepteras att en person uppsåtligen brukat kniv eller liknande för att freda sig. Däremot kan angriparens egenskaper vägas in, det vill säga om angriparen är kraftigt byggd eller dylikt som påverkar hans eller hennes farlighet. Även den angripnes egenskaper kan vägas in. Vid försvarlighetsbedömningen ska man även beakta den skada som nödvärnsgärningen medför och vilka risker som aktualiseras. Det är alltså en helhetsbedömning som företas där alla relevanta omständigheter vägs in.

Vidare krävs att en nödvärnssituation föreligger. Enligt 24 kap. 1 § andra stycket p. 3 föreligger en nödvärnssituation när någon olovligen tränger in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg. Det rör sig om ett hemfridsbrott enligt 4 kap. 6 § brottsbalken och du som blir utsatt för detta har alltid rätt till nödvärn. Även 24 kap. 1 § andra stycket p. 4 aktualiseras som föreskriver att en nödvärnssituation föreligger när någon vägrar att lämna annans bostad efter tillsägelse.

Sammanfattning

Du skulle kunna dömas för grov misshandel och vållande till annans död. Men gärningen kan rättfärdigas och därigenom kan du undgå ansvar. Detta kräver däremot att nödvärnsgärningen inte varit uppenbart oförsvarlig. Det är svårt att säga om din gärning kommer att kunna rättfärdigas eftersom det kan anses råda ett uppenbart missförhållande mellan din nödvärnsgärning att hugga angriparen i magen med en kniv och den skada som hotar, det vill säga att det intresse som angrips är angrepp på egendom.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Nora ShamuradRådgivare