Nödvärnsrätt vid misshandel

Om jag blir påhoppad av en person som spräcker min läpp överfallet mig två gånger jag slår självklart tillbaka människan i självförsvar. Men sen när jag försöker ta mig ut ur situationen så går personen efter, skriker och går emot mig med en kamera. Jag känner mig hotad igen så jag knuffar omkull människa vad kan hända?

Jag står misstänkt för misshandel, trots att det var personen som startade bråket och nu även sprider ett klipp på sociala medier när människan då går efter mig med kameran och skriker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nedan följer en redogörelse för vad som gäller beträffande situationen i fråga:

I den inledande delen av frågan har du mycket riktigt haft rätt till nödvärn, i vanliga termer benämns detta självförsvar. Eftersom du blivit angripen och slagen så har det funnits ett påbörjande brottsligt angrepp mot person, vilket aktualiserar rätt till nödvärn (24:1 2 st. Brottsbalken). Det framgår inte i bakgrundsinformationen vilket typ av våld och omfattning du använder dig av i den inledande situationen. Detta kan ha betydelse för om ditt agerande varit uppenbart oförsvarligt eller inte (24:1 Brottsbalken). Däremot tenderar försvarlighetsbedömningen vid nödvärn vara tämligen generös, i och med att det inte ska vara uppenbart oförsvarligt. Utifrån din bakgrundsinformation så framkommer det att du slår tillbaka personen. Baserat på enbart denna begränsade information kan det tänkas att du agerat inom ramen för vad som varit godtagbart.

Den andra situationen är mer komplicerad ur ett juridiskt perspektiv. Man har inte rätt till nödvärn, dvs. självförsvar, när angreppet mot en själv är avslutat. Här går det att föra en diskussion kring om inte angreppet varit avslutat med tanke på att ni hamnat i en tumultartad sits, varpå du därefter valt att lämna.

Högsta domstolen har framhållit att man inte har rätt till nödvärn, dvs. självförsvar, bara för att en situation börjar bli hotfull (NJA 1999 s. 460). Tumregeln är att det ska vara oerhört nära att man själv får ett slag, för att det ska kunna anses vara överhängande enligt (24:1 Brottsbalken), vilket ger en nödvärnsrätt återigen. Verbala förolämpningar ger inte rätt till nödvärn.

Avslutningsvis, kan skrivas att detta är en situation som aktualiserar ett flertal olika juridiska bedömningar. Min bedömning är att du haft nödvärnsrätt i den inledande delen av situationen, men att angreppet därefter varit avslutat när du lyckats tagit dig därifrån och personen följt efter dig. Verbala förolämpningar ger inte rätt till nödvärn, dvs. självförsvar. Att du nu är misstänkt för misshandel, kan ha med argumentationen att göra att angreppet varit avslutat när du lyckats tagit dig därifrån och att det därefter inte varit tillräckligt överhängande som krävs, för att kunn aktualisera nödvärnsrätt återigen.

Jag hoppas att mitt besvarande av frågeställningen givit dig en större förståelse beträffande hur den juridiska bedömningen kan ha gått till i detta fall. Hoppas att du är nöjd, trots att svaret möjligtvis inte varit till din fördel i den aktuella situationen.

Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare