Nekas att byta tröja med fel storleksangivelse

Hej jag köpte en tröja för 250 kr Polo Ralph laurenth men pris lapp på och det stog att den var storlek M men den var som en xs och exakt när jag köpte den 20 minuter senare ringde jag och sa att den inte passa, då vägra hon och lämna tillbaks och sa stick och har allt på facebook ( Meddelanden ) vad gör jag i sånna fall har sagt snält och den är i samma skik som hon gav mig! kan jag polis anmäla det har också hennes telefonnumer om de ska spåradet då

Lawline svarar

Hej!

Jag tycker att det låter som att det är fråga om fel i vara. Varan stämmer åtminstone inte överens med vad du med fog kunnat förvänta dig. Du har rätt att få en ny tröja eller pengarna tillbaka så långe du reklamerar i skälig tid efter att du upptäckt felet, vilket det inte råder någon tvekan om att du gjort här eftersom att du påpekat felet väldigt snart inpå köpet. Det är dock inte fråga om något brott som butiksbiträdet har begått, så det är utsiktslöst att göra en polisanmälan.

Allmänna reklamationsnämnden bevakar konsumenters rättigheter. Till dem kan man anmäla fall där man som konsument inte kommer överens med ett företag. De tar dock inte emot anmälningar som gäller kläder om värdet understiger 500 kr. Ett tips är att ändå gå in och läsa på deras hemsida http://www.arn.se/ för att få tips om vad man kan säga och vem man ska vända sig till när man klagar.

Mitt tips är att du vänder dig till chefen i butiken där du köpte varan eller någon annan mer seriös person i personalen och förklarar situationen. Säg då att du har rätt att byta enligt Konsumentköplagen. Lagen kan du läsa https://lagen.nu/1990:932.

Med vänlig hälsning,

Miranda LymeusRådgivare