FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/10/2013

Negotiorum gestio

Vad kallas begreppet när någon utför en obedd tjänst, och sen kräver betalt för det, på latin? Det klassiska exemplet är att måla grannens staket utan att denne bett om det, och sedan kräva betalt för arbetet.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Det begrepp som du syftar på är negotiorum gestio. Begreppet tar sikte på de situationer när en person utför en syssla åt en annan person utan att det föreligger något uppdragsförhållande. Eftersom utförande inte omfattas av ett uppdragsförhållande uppkommer det ofta frågor om den person som har utfört sysslan har rätt till någon ersättning. Den person som har utfört sysslan kallas för gestor.

Som huvudregel anses rätt till ersättning inte föreligga. För att gestor ska ha rätt till ersättning krävs att vissa faktorer är uppfyllda. För det första ska den person som sysslan har utförts åt inte själv ha kunnat agera och hans åsikt ska inte ha kunnat inhämtats innan agerandet. Det krävs även att gestor har haft en särskild anledning att agera. En sådan särskild anledning kan exempelvis vara om det brinner i ett hus och gestor bryter sig in i för att rädda egendom.

Det bör dock påpekas att det inte föreligger någon absolut rätt för gestor att få ersättning även om ovan nämnda faktorer är uppfyllda. I vilka fall rätt till ersättning föreligger får därför bedömas från fall till fall men huvudregel är att rätt till ersättning inte föreligger när en person utför en syssla utan att något uppdragsförhållande föreligger.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare