Negativ avtalsbindning

Hej, har fått en vara i postlådan som jag ej beställt. De kräver att jag ska betala en summa på 377kr och står fast vid att jag beställt denna vara. Vad har jag som konsument för rättigheter i detta läge? Vilka lagar har jag till stöd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min konkreta slutsats och rekommendationer finner du längst ner i svaret.

Det du verkar ha råkat ut för är en försäljningsmetod vid s.k. "negativ avtalsbindning". Denna typ av säljmetod innebär att en näringsidkare skickar ut produkter eller fakturor utan att något avtal ingåtts och därmed vilseleder dig om din betalningsskyldighet. Detta hittar du i 12§ Marknadsföringslagen, se här. Detta sätt att sälja anses vara otillbörligt.- I ditt fall verkar det vara det som har hänt!

Enligt huvudregeln tillkommer ett avtal först genom utbyte av samstämmiga viljeförklaringar - du kan alltså inte bli bunden utan att själv acceptera ett anbud om avtal! - Detta kan ske genom att du börjar använda produkten eller betalar för varan. Först då blir du bunden av avtalet!

Dessutom verkar det "potentiella köpet" som de hänvisar till, dvs. att du ska ha beställt produkten, skett på distans. Då gäller Distansavtalslagen och den ger dig som konsument ytterligare skydd i form av ångerrätt. Denna gäller i 14 dagar från det att du fick varan enligt 2 kap 9 §. Eftersom inget avtal är ingånget finns heller egentligen inget krav på att sända tillbaka varan. Däremot ska varan hållas tillgänglig för avhämtning alternativt skickas tillbaka på företagets bekostnad. Du ska, i egenskap av konsument som utnyttjar ångerrätten, inte ens behöva betala returfrakten.

Slutsats: Du är alltså inte bunden av ett sådant här typ av "avtal" och ska inte behöva betala fakturan. Skulle det vara så att du faktiskt har beställt varan, har du ändå 14 dagars ångerrätt! Du har stöd av både distansavtalslagen och marknadsföringslagen!

Behöver du ytterligare hjälp med att bestrida fakturan är du välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en trevlig helg och ett fortsatt stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare