Nedlagd förundersökning

Hej

Hur kan en åklagare lägga ner en FU med motiveringen att "det inte går att bevisa att den eller de misstänkta är skyldiga till brott", och hänvisa till RB 23kap 4§ 2a st, när det finns både ett stort antal bilder på bettet som hunden gjort på min fästmös högra underben samt även ett vittne och läkarintyg. Enligt lagen har ju en djurägare ett strikt ansvar för vad deras hund alt katt gör.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är svårt att säga varför förundersökningen är nedlagd, det är förståeligt att vara upprörd med tanke på vad ni upplevt. Självfallet kan ni höra av er till den som är ansvarig för beslutet för att få veta detaljerna kring det.

Jag tänkte ändå våga mig på en gissning och hoppas att det hjälper er.

En anledning till att åklagaren ska väcka åtal är såklart att den åtalade gjort sig skyldig till brott och kan fällas för det brottet. Om brottet är ringa eller inte försvarbart ur straffsynpunkt i jämförelse med de kostnader som är förenade med utredning och process så kan det hända att man lägger ned en förundersökning. Det kan även handla om många andra saker såklart.

Det här reflekterar ju inte på det som hänt er. Det är helt riktigt att man har strikt ansvar som hundägare. Det finns alltså möjlighet för er att vända er till tingsrätten med en stämningsansökan och begära skadestånd för de skador som hunden åsamkat, alltså driva processen civilrättsligt. Vid en fällande dom skulle då motparten även betala de kostnader som är förenade med processen.

Hoppas ni fått någon hjälp på vägen och att din fästmö kryar på sig snart!

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare