Nedlagd förundersökning

Hej!

Min son blev för ett par veckor sedan angripen av en busschaufför (!) sedan han fällt en syrlig kommentar då chauffören var väldigt otrevlig när han och hans flickvän klev på bussen. Min son gick ut ur bussen och föraren gick därefter efter honom och tog stryptag. Det uppstod tumult och en annan förare lade sig även i.

Ett antal vittnen sade på plats att de såg föraren attackera min son. Polisen har hört fyra vittnen vad jag förstått. De hörde min son och hans flickvän på plats enbart.

Polisen har nu beslutat lägga ned förundersökningen. Anledningen som ges är att det "går ej att motbevisa invändningen om att gärningen begåtts i nödvärn".

Jag tycker det är anmärkningsvärt att en tjänsteman åberopar nödvärn utan att ha anmält misshandel till att börja med. Dessutom har jag svårt att få ihop det med vittnesutsagor samt det faktum (som kamerabevisning bör ge) att föraren gick ut ur bussen efter min son.

Min fråga är nu om det går att stämma föraren inför civilrätt? Går det då att begära ut polisens uppgifter?

Med vänlig hälsning Pelle Storck

Lawline svarar

Hej Pelle och tack för din fråga.

Det går absolut att stämma in föraren civilrättsligt. Inga straffrättsliga påföljder kan göras gällande då det i sådana fall blir fråga om en civilprocess. I det här fallet ligger det närmast till hands att förlita sig på skadeståndsrätten och försöka få ut skadestånd för kränkning samt sveda och värk. Om ni vill inleda en process kan ni antingen höra av er till ett juridiskt ombud eller föra processen helt själv. Jag vill även upplysa er om att möjligheten för att väcka enskilt åtal finns, se RB 20 kap 8 §.

Angående den nedlagda förundersökningen: när en förundersökning läggs ner blir detta till en allmän handling som var och en har rätt att få ut. Jag kan inte tänka mig att någon sekretessregel skulle hindra detta och i vilket fall som helst kan ju din son, oberoende av sekretessen, begära ut uppgifterna eftersom sekretess generellt sätt inte gäller mot den uppgifterna rör. Det är alltså bara att höra av sig till polisen och kräva ut uppgifterna.

Sammanfattningsvis går det alltså alldeles utmärkt att begära ut den nedlagda förundersökningen och därefter bygga upp ett case och stämma in hos tingsrätt civilrättsligt.

Mattias VilhelmssonRådgivare