Näringsbetingade andelar

Hej

Gäller samma skatteregler inom hela EU (inkl UK) att en försäljning av näringsbetingade aktier inte skall tas upp till beskattning hos det säljande aktiebolaget, dvs försäljningsvinsten är skattefri?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan inte hitta något som tyder på att samma regler finns i hela EU. Regeln har inte införts på grund av EU-direktiv eller liknande utan var ett förslag från dåvarande regering, jfr prop. 2002/03:96.

Nästa del kan vara överflödigt för att besvara din fråga men jag tar ändå med det, eftersom jag är osäker på din frågas omfattning.

Det kan, för skattefrihetens skull i Sverige, spela roll vilken bolagsform det avyttrande företaget bedrivs i. Därigenom kan det också spela roll vilket land bolaget kommer ifrån, eftersom olika länder har olika bolagsformer. Nedan presenterar jag de svenska reglerna i Inkomstskattelagen (1999:1229).

Om det avyttrande företaget är svenskt:

Om du planerar att från ett svenskt aktiebolag sälja näringsbetingade andelar i ett utländskt/svenskt bolag gäller reglerna om att vinsten är skattefri enl. 25 a kap. 3 § p. 1 Inkomstskattelag (1999:1229). Det här betyder att oavsett om ett svenskt aktiebolag säljer sina aktier i ett svenskt AB, tyskt GmbH eller ett engelskt Ltd så är vinsten fortfarande skattefri.

Om det avyttrande företaget är utländskt:

Om det avyttrande företaget är ett utländskt bolag som hör hemma i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och motsvarar ett svenskt företag är vinsten också skattefri enligt 25 a kap. 3 § p. 3 Inkomstskattelag (1999:1229).

Nästa fråga är då vad som motsvarar ett svenskt företag. Skatteverket har i sina ställningstagande (dnr 131–634183–14/111) och (131 573345–15/111) ansett att ett utländskt bolag inte motsvarar ett svenskt aktiebolag när minst en delägare har obegränsat personligt ansvar för företagets skulder medan övriga delägares personliga ansvar är begränsat till aktiekapitalet. Som exempel på utländska bolagsformer med obegränsat ansvariga delägare nämns société en commandite par actions (SCA) i Luxemburg, Kommanditgesellschaft auf Aktien (KGaA) i Tyskland och private unlimited company på Irland.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare