När visstidsanställning övergår till tillsvidareanställning

Hej,

Jag har en visstidsanställning om 50 procent delat med ett vikariat om 50 procent. Tidigare har jag endast haft en visstidsanställning 100 procent. Nu börjar det närma sig två år som jag har arbetat på arbetsplatsen. Behöver man ha arbetet 100 procent visstidsanställning under 2 år för att 5 § LAS ska gälla?

TACK för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En visstidsanställning, dvs. en anställning som tar slut vid ett visst datum, kan ingås i de fall som anges i 5 och 6 §§ LAS, t.ex. vikariat eller allmän visstidsanställning.

Av 5 § 2 st LAS framgår däremot att visstidsanställningen övergår i en tillvidareanställning – en anställning utan slutsdatum, heltid eller deltid – om arbetstagaren under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år. När tvåårsperioden beräknas räknar man alltså allmän visstidsanställning för sig och vikariat för sig.

I ditt fall kommer alltså din visstidsanställning att övergå i en tillvidareanställning även om den varit på 50 %.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare