När visstidsanställning blir tillsvidareanställning

Om man varit visstidsanställda i mer än två år så går det över till tillsvidareanställning står de i lag 2007:391.

Jag har arbetat ca. 640 dagar under knappt fyra år och man arbetar normalt ca. 230 dagar på ett år, vilket ger att jag med råge arbetat två års arbetstid. Även i antal timmar ligger jag långt över två års timarbetstid.

Jag anser därmed att jag borde räknas som tillsvidareanställd.

Nu säger kommunal att man ska jobba 720 dagar under en femårstid för att det ska gå över till tillsvidareanställning!! Vem jobbar 360 dagar på ett år? Det blir ju konsekvensen i så fall!!

Min fråga: vad säger lagen? Två års arbetstid eller 720 dagar?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Den som arbetar visstid i två år under en femårsperiod har rätt att få tjänsten omvandlad till en tillsvidareanställning, se 5 § 2 st lag (1982:80) om anställningsskydd. Omvandlingen sker oavsett om den anställda framför något krav eller inte, jämför AD 2015 nr 26. Arbetsgivaren kan kringgå en oönskad övergång av anställningsform genom att återanställa samma person i knappt fem månader varje år.

Svaret på din fråga är således att det är den sammanlagda anställningstiden som är relevant, inte antalet arbetade dagar.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vincent EdbergRådgivare