När verkställs ett myndighetsbeslut?

En myndighet fattade ett beslut i april-19. Högsta Förvaltningsdomstolens besked (medgav ej prövningstillstånd) kom i augusti-20. Från vilket datum gäller myndighetsbeslutet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med "mynidghet" avses regeringen, domstolarna och förvaltningsmyndigheterna. Jag utgår från att du fått ett beslut från en förvaltningsmyndighet som du sedan har överklagat. Ett beslut blir som huvudregel inte omedelbart gällande. Ett beslut som får överklagas inom en viss tid (vanligen 3 veckor) blir gällande när överklagandetiden gått ut, såvida beslutet inte har överklagats (35 § FL). Beslutet blir alltså gällande först när det fått laga kraft, dvs. när beslutet inte längre kan överklagas till en högre instans. Eftersom du har överklagat beslutet från april 2019 får det inte verkställas förrän överklagandet har prövats slutligen (dvs. augusti 2020).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare