När ska information ges om vad ett förhör handlar om?

Hej om man blir kallad till förhör av polisen (tex. Att de ringer till en) har man inte rätt att få veta vad man är kallad för? Alltså bör man inte få veta om man är kallad till tex. vittnes förhör, eller rent allmänt bara vad förhöret handlar om? Eller får man enbart veta det när man är på plats för själva förhöret?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhör under förundersökning

Under en förundersökning får förhör hållas med varje person som kan antas ha information av betydelse för utredningen, 23 kap 6 § rättegångsbalken (1942:740) (RB). Utgångspunkten är att den som ska förhöras ska kallas till förhöret i god tid innan förhöret ska genomföras, 5 § 2 st. förundersökningskungörelse (1947:948) (FUK). Kallelsen har inga formkrav, den kan vara både muntlig, t.ex. via telefonsamtal eller skriftlig.

Information om vad förhöret gäller

Innan förhöret börjar har personen rätt att informeras om anledningen till förhöret. Det ska göras eftersom den som ska förhöras ska få klarlagt vilken situation det rör sig om och varför just den personens uppgifter kan vara viktiga för utredningen. Hur omfattande den informationen är avgörs i det enskilda fallet. Om förhörspersoner är eller kan komma bli misstänkt för brottet under förhöret så räcker det dock inte med att enbart säga att det rör sig om ett "kriminalärende" eftersom förhörspersonen måste få tillfälle att bedöma om hen kan behöva juridisk hjälp m.m.

Slutsats

Det finns inget krav på att poliserna redan i kallelsen ska upplysa om vad förhöret kommer att gälla. Det finns bara krav på att informationen ska ges INNAN förhöret börjar. Om du blir kallad via telefon, skadar det dock inte att fråga vad förhöret gäller, men du har ingen rätt att få informationen just precis då. Polisen/förhörsledaren kan bestämma att informationen ska delges dig när du är på plats.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Victoria StrömRådgivare