När ska hyresavtalet upphöra vid uppsägning

Hyr ut stuga på gården. Tre mån uppsägning enl hyresavtalet. Näringsverksamhet. Hyresgäst sade upp sig 16/2. Skall hon betala hyra till 30/5 eller endast 16/5?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga vilken typ av hyresavtal det är, det vill säga om det är på bestämd tid eller obestämd tid. Men det verkar röra sig om uthyrning av en lokal och inte bostad om jag förstått det rätt.

Det generella svaret finner vi i 12 kapitlet Jordabalken (JB). Hyreslagen som den också kallas har många regler som kan avtalas bort eller göras annorlunda genom hyresavtalet (12 kap. 1 § stycke 5 JB).

Vid avtal på obestämd tid ska hyresavtalet upphöra vid månadsskiftet efter uppsägningstiden (12 kap. 4 § stycke 1 punkt 2). Man kan inte avtala kortare tid än det som står i paragrafen. Alltså borde det bli 31/5 i ditt fall. Egentligen kan inte heller uppsägningstiden vara kortare än nio månader om det gäller lokal och avtalet är på obestämd tid.

Jag hoppas du är nöjd med svaret trots att jag kanske egentligen hade behövt veta mer för att ge ett mer precist svar.

Franck OlofssonRådgivare