När omvandlas ett vikariat till en tillsvidareanställning?

Hej,

Jag fick min fjärde heltid tidsbegränsad anställning som vikarie hos samma arbetsgivare. När den kommer att ta slut blir det i sammanlagt mer än två år (2 år och 4 dagar) utan uppehåll mellan kontrakten. Enligt lagen som jag har läst omvandlar den dock till en tillsvidareanställning. Har jag fattat rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Lagregeln du syftar på är den så kallade omvandlingsregeln i 5 a § LAS. Det är mycket riktigt så att ett vikariat övergår till en tillsvidareanställning när arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivaren i vikariat i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod (se 5 a § tredje stycket LAS). Ett undantag från detta gäller anställningar som kräver viss behörighet enligt lag, till exempel för lärare.

Det ska även observeras att omvandlingen sker helt automatiskt när den aktuella tidsgränsen nås. Detta gäller även om arbetstagaren och arbetsgivaren inte varit medvetna om det. Arbetstagaren behöver alltså inte upplysa arbetsgivaren om detta eller framställa några krav. Detta framgår av Arbetsdomstolens praxis (se AD 2015:26).

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare