När myndighet inte följer sin serviceskyldighet

Hej! Jag undrar vilken instans jag kan vända mig till om jag tycker att en myndighet bryter mot serviceskyldigheten enligt förvaltningslagen.

Lawline svarar

Hej!

Om du anser att du blivit felaktigt behandlad av en myndighet kan du vända dig till Justitieombudsmannen (JO). JO granskar att myndigheter följer de lagar som reglerar deras verksamhet. Vanligtvis utreder JO endast fall som inträffat inom de två senaste åren.

Mer information hittar du på: http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare