När ska bodelning göras?

Vad gäller om det inte har skrivits någon bodelning inom ett år enligt sambolagen ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid upphörande av samboförhållande av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, ska på begäran av någon av samborna, samboegendom fördelas mellan dem genom bodelning enligt 8 § sambolagen. Denna begäran ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde enligt 8 § 2 st. sambolagen.

Det relevanta är således när begäran skett och inte när bodelningsavtalet upprättats. Förutsatt att bodelningen begärts av någon av samborna inom ett år från samboförhållandets upphörande, ska bodelning ske.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sam NaderiRådgivare