när kommer en anmälan mot mig att behandlas?

Hej!

Det är så att jag kan blivit anmäld tror jag, för ett inte jätte allvarligt brott. Jag undrar hur lång tid det kan ta innan man hör någonting från polisen eller om man ens gör det??? Är jävligt orolig!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett brott blivit polisanmält beslutar polis och åklagare om de ska göra en brottsutredning, en så kallad förundersökning. Polisen ska meddela dig om de inte inleder en förundersökning eller om de lägger ner den. De ska också meddela om de väcker åtal eller inte. Det kan ta lång tid innan det blir någon förundersökning, eftersom polisen inte har resurser för att utreda alla brott genast. Om du ringer och frågar polisen kan du få veta på ungefär när din anmälan kommer att behandlas.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare