När kan man reklamera?

Egon köpte i mars 2010 en 42-tums TV på Elgiganten. I april 2011 slutade TV:n fungera. Egon hade inte använt den på något annat sätt än det manualen beskrev.

Vilka möjligheter har Egon i detta läge att få sin TV reparerad eller utbytt utan att behöva betala för det?

Vilka krav ställs i så fall på Egon för att han ska kunna få TV:n reparerad eller utbytt utan att behöva betala något för det? Hänvisa till konsumentköplagen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För konsumentköp vilket det här är fråga om gäller enligt 23 § 3 st. konsumentköplagen (KKL) att en reklamation ska ske inom tre år från den dag köparen tog emot varan. Det är således för långt bak i tiden att åberopa någon reklamationsrätt i förhållande till en trasig TV som köptes 2010. Dessutom hade TV:n behövts reklameras inom skälig tid enligt 23 § 1 st. KKL vilket inte kan anses vara fallet här då det har gått över tio år sedan felet upptäcktes.

Det enda sättet att få TV:n lagad utan kostnad hade varit om säljaren gav garantier för att den skulle hålla i över tio år (vilket är högst otroligt när det kommer till teknikprodukter), men ändå ska en sådan rätt anses ha gått förlorad med anledning av den oskäliga tid som förflutit mellan den tidpunkt felet upptäcktes och att det meddelats säljaren.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare