När kan man råka ut för ett färdolycksfall?

Hej.

Om man halkar på arbetsgivarens parkeringsplats räknas detta då som arbetsskada eller färdolycksfall?

Parkeringsplatsen ligger på företagets mark och inte kommunen.

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Ett färdolycksfall är en olycka som någon råkar ut för på väg till eller från sin arbetsplats. Huvudregeln är att tröskeln vid din ytterdörr hemma och tröskeln in till arbetsplatsen räknas som gränsen. I ditt fall borde det anses vara en färdolycka, då din olycka inträffade på parkeringen och inte innanför tröskeln på din arbetsplats. Det är dock viktigt att komma ihåg att resan till arbetsplatsen måste ske i anslutning till arbetstiden början eller slut, och inga omvägar får tas, förutom vissa undantag, såsom att lämna eller hämta barn på förskola.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare