När kan man få närståendepenning?

Min sambo är mycket sjuk. Han har haft 2 hjärtinfarkter med svår hjärtsvikt som följd. Infarkt nr1 2006, infarkt nr 2 2015. Nu har han även fått förmaksflimmer och är mycket svag, vilket gör att han måste åka till sjukhus för att bränna några blodkärl i hjärtat.

Min fråga är: har jag möjlighet att kunna få närståendepenning för den dagen. Jag arbetar 100 %. Jag behöver följa med honom han orkar inte gå nästan någonting. Vi behöver låna rullstol på sjukhuset.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska få en närståendepenning behöver du och din sambo uppfylla vissa villkor. Dessa villkor står i Socialförsäkringsbalken (SFB). Jag kommer att börja med min slutsats för att sedan gå igenom villkoren i detalj.

Slutsats

Utifrån informationen i din fråga verkar du uppfylla kraven för att få närståendepenning. Det som krävs är dock att din sambo anses vara svårt sjuk i lagens mening. Denna prövning görs av Försäkringskassan i varje enskilt fall.

Vilka är villkoren för att få närståendepenning?

Du kan få närståendepenning om

- din sambo är svårt sjuk

- du vårdar din sambo

- din sambo samtycker till vården

- vården ges i Sverige eller annat EU-land

- du går miste om arbetsinkomst som är sjukpenninggrundande

- ni båda är försäkrade i Sverige.

Din sambo är svårt sjuk

För att få närståendepenning krävs att din sambo är svårt sjuk (47 kap. 3 § 1 stycket SFB) Som svårt sjuk räknas din sambo om han har en sjukdom som på förhållandevis kort sikt är livshotande. Jag kan inte svara med säkerhet på om din sambo skulle anses vara svårt sjuk. Försäkringskassan gör en bedömning i varje enskilt fall, med hjälp av läkarutlåtande. De tar hänsyn till flera olika faktorer, bland annat personens ålder och om hen lider av andra sjukdomar. Det finns fall där den närstående lidit av hjärtinfarkt och närståendepenning har betalats ut, bland annat FÖD 1992:31. En individuell bedömning måste dock göras.

Du vårdar din sambo

Du måste vårda din sambo (47 kap. 3 § 1 stycket SFB). Detta villkor är uppfyllt om du är nära och ger stöd till din sambo, det behöver inte handla om faktisk vård. Den aktuella resan till sjukhuset räknas också som vård.

Din sambo samtycker till vården

Din sambo måste samtycka till vården (47 kap. 3 § 1 stycket 3 punkten SFB). Detta gör han genom att fylla i en blankett från Försäkringskassan.

Vården ges i Sverige eller annat EU-land

Du uppfyller detta villkor.

Du går miste om arbetsinkomst som är sjukpenninggrundande

Du skriver att du arbetar 100 %. Eftersom du förlorar en arbetsdag går du miste om arbetsinkomst. En inkomst är sjukpenninggrundande om den uppfyller kraven i 25 kap 3 § SFB.

Inkomsten ska

- komma från arbete i Sverige,

- komma från arbete som kan antas vara i minst 6 månader i följd, eller vara årligen återkommande, och

- vara minst 24 % av ett prisbasbelopp, vilket blir 10 920.

Utifrån din fråga ser det ut som att du uppfyller dessa villkor.

Försäkrade i Sverige

Din sambo måste vara försäkrad enligt någon bestämmelse i 4-7 kap. SFB (47 kap. 3 § 1 stycket 1 punkten). För det räcker att han är bosatt här eller att han arbetar här (5 kap. 2 § SFB, 6 kap. 2 § SFB).

För att få närståendepenning måste du vara försäkrad för arbetsbaserade förmåner (6 kap. 2 ,6 § SFB) Försäkringsskyddet börjar gälla från första dagen av anställningen (6 kap. 8 § SFB).

Av den information jag fått verkar det som att ni uppfyller dessa villkor.

Vad behöver du göra?

Om alla villkoren ovan är uppfyllda har du rätt till närståendepenning. Du får hel närståendepenning om du avstår en hel dag från arbete (47 kap. 11 § SFB). Närståendepenningen ska motsvara din sjukpenning på normalnivå, vilket blir knappt 80 % av din normala lön (47 kap. 14 § SFB). Du måste ansöka om närståendepenningen inom tre månader från den dag ni besöker sjukhuset (47 kap. 7 § SFB). Be även din sambos läkare om ett läkarutlåtande. Om du vill ha mer information har Försäkringskassan en egen sida om närståendepenning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sara JönssonRådgivare