När kan man begära villkorsändring i ett lokalhyresavtal och vilka är formkraven?

Vi är en bostadsrättsförening som hyr ut en lokal med kontraktstid på 3 år. Kan vi ensidigt villkorsändra så att kontraktet löper årsvis istället?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uthyrning av lokaler finns i 12 kap. jordabalken. Som huvudregel gäller där att avtalade villkor gäller för den tid avtalet löper. Man kan alltså inte ändra avtalsvillkoren under löpande avtalstid och ni är därför bundna av kontraktstiden på tre år.

Om ni vill ändra avtalsvillkoren så kan detta göras när avtalet kan sägas upp. Då finns vissa formkrav man ska iaktta:

Avtalet ska sägas upp och de villkor som begärs för en förlängning ska anges, i detta fall att det ska löpa på ett år. I uppsägningen ska även anges att om hyresgästen inte går med på de nya villkoren och denne inte är villig att flytta utan ersättning, så måste hyresgästen hänskjuta tvisten till hyresnämnden inom två månader för medling. Ni som hyresvärd måste också iaktta att uppsägningen ska vara skriftlig och att denna ska delges hyresgästen, samt att uppsägningstiden är på nio månader (12 kap. 58 §, 12 kap. 4 § andra stycket p. 5 och 12 kap. 8 § jordabalken).

Om inte detta iakttas så kommer uppsägningen sakna verkan, varför det är viktigt att man tar med allt detta i en uppsägning där man vill ha en villkorsändring.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare