När kan man avbeställa en vara?

2020-08-20 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Min mor 70+ har beställt ett par nya progressiva glasögon och efter tre dagar vill hon ångra köpet då hon fått info om att hon har gråstarr. Detta ska opereras. Optikern meddelade INTE henne att hon INTE kunde ångra sig. Utan vill att hon ska betala hela beloppet på ca10.000. Hon trodde konsumentköplagens gällde. De meddelade dock att glasögonen inte skulle bli klara förrän efter två veckor. Då tänkte hon att hon kunde ångra efter tre dagar när hon fått besked från sjukhuset om operation. Glasögonen är inte monterade. Kan hon kräva något av optikern då hon inte kommer få någon användning av glasögonen?
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte om din mamma har köpt sina glasögon online eller i en fysisk butik. Om hon har köpt dem online har hon 14 dagars ångerrätt (2 kap., 10 § distansavtalslagen).

Men jag tolkar frågan som att hon har köpt sina glasögon i en fysisk butik. I så fall är det korrekt att konsumentköplagen gäller.

Eftersom din mamma inte har fått sina glasögon har hon rätt att avbeställa varan (37 § konsumentköplagen). Säljaren har inte rätt att stå fast vid köpet och kräva betalning när hon avbeställer innan hon har fått varan.

Men säljaren har dock rätt till viss ersättning när hon avbeställer varan (41 § konsumentköplagen). Men säljaren har endast rätt till särskilda kostnader som hen har haft, som hen inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt. Eftersom din mamma avbeställde varan redan efter tre dagar bör säljaren inte ha haft några särskilda kostnader.

Om jag var dig/din mamma hade jag skriftligt underrättat butiken om att hon avbeställer varan. Jag hade gjort detta redan i morgon om det är möjligt.

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Lycka till!

Vänligen,

Geske Lovmand Hvid
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1102)
2020-11-30 Hund med ''dolda fel''
2020-11-29 Bilförsäljaren har gett fel uppgifter om bilens service?
2020-11-28 Kan en köpare reklamera fel om garanti inte längre gäller?
2020-11-28 Reklamation

Alla besvarade frågor (86816)