FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/07/2024

När kan jag få ut mina saker om dem tagits i beslag för att utreda ett brott som begåtts mot mig?

Hej, har blivit utsatt för en misshandel med hammare och polisen tog mina blodiga kläder och telefon. Jag har fått ut telefonen. Jag är offret i hela sammanhanget men vill ej anmäla. Hur länge ska dem ha dem och hur kan jag gå till väga för och få ut dem?

Lawline svarar

Hej!

Din fråga regleras i Rättegångsbalkens bestämmelser om åklagarens skyldigheter och bestämmelserna om beslag.

Vilka bestämmelser är aktuella i ditt fall?

I ditt framgår det att du utsatts för misshandel vilket är ett allvarligt brott mot liv och hälsa enligt Brottsbalken (3 kap. 5§ BrB). Det följer så att åklagaren i detta fallet ska väcka åtal för brott som hör under allmänt åtal eller med andra ord när det finns tillräckliga skäl ska åklagaren väcka åtal om brott (20 kap. 6§ RB). Vad som är allmänt åtal framgår vara alla brott som inte uttryckligen undantas därifrån och i detta fallet är misshandel inte ett sådant brott som undantas (20 kap. 3§ RB).

När det så gäller dina kläder framgår det att polisen har rätt att beslag ta dessa om dem kan antas ah betydelse för utredningen (27 kap. 1§ 1p. RB). Polisen har så troligtvis gjort denna bedömning och det framgår så inte någon specifik tid för när kläderna ska utlämnas utan dem kommer vara i polisens ägo tills det att man inte har någon användning för dem längre. Först när man kommer fram till att man inte har någon användning för kläderna längre ska beslut om beslag upphävas och lämnas tillbaka (27 kap. 8§ RB). När så blir fallet har du rätt att få tillbaka dina kläder skyndsamt (27 kap. 8a-8b §§ RB).

Vad kan du göra i din situation?

Jag rekommenderar dig först att kontakta polisstationen som beslag tagit dina kläder. Polisen där bör således ge dig information om hur länge dina kläder kommer att vara i deras förvar. Det är även möjligt för dig efter att ha gjort detta om du inte är nöjd med beslutet om beslag begära prövning av detta beslut (27 kap. 6§ RB).

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare