När kan jag få tillbaka depositionen på lägenheten?

Om man har betalningsanmärkningar och ska hyra en lägenhet krävs ofta deposition på hyran,nu undrar jag hur länge fastighetsägaren får behålla denna deposition,kan jag som hyresgäst begära tillbaka den efter ett visst antal månader eller de får behålla den så länge de vill?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring hyresrätter finns i 12 kap. Jordabalken som vanligen kallas hyreslagen. Där finns dock inga uttryckliga bestämmelser om deposition. Det ses som ett eget avtal vid sidan om hyreskontraktet.

När kan hyresgästen få tillbaka depositionen?

Depositionen ska återges när hyresförhållandet upphör. Depositionens syfte är att hyresvärden kan vilja ha en deposition i förväg för att använda om det uppstår skador eller vid utebliven hyra. Därav kan hyresvärden ha anledning att inte återlämna delar av eller hela beloppet ifall pengarna istället behövs för att betala för skador eller liknande. Hyresvärden måste såfall ange skälet till att depositionen inte återges samt framvisa bevis för att hyresgästen har orsakat skadorna ifall det är skälet. Ifall hyresgästen gott väl har fullgjort sina skyldigheter och inte orskat skada på lägenheten, har hyresvärden inte rätt att behålla pengarna.

Vanligt är också att hyresgästen kan begära att få tillbaka depositionsavgiften efter 2 år, även om hen bor kvar. Det är ifall hyresvärden inte har skäl att behålla den. Om det finns ett depositionsavtal mellan er som säger annat är det avtalet som gäller.

Som svar på din fråga, innan du flyttar kan du begära att få tillbaka depositionen efter 2 år. Ifall hyresvärden vill behålla din deposition vid begäran eller vid utflytt, måste denne ange skäl för det samt ha bevis för sin sak.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare