När har man rätt till semesterersättning?

Hej jobbar på restaurang, Har en månadslön ca 2300 I mitt kontrakt står Det följande, "Semesterersättning, 12%, utbetalas i samband med lönen" Innebär det inte då att jag ska få lönen 23000kr - Skat ca (18200kr) plus 12% av min semesterersättning på beloppet,? Samt från vilken månad ska jag räkna med att få semesterersättning? Från första månaden jag jobbar?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av bestämmelser i semesterlagen (SemL).

För anställningar som endast ska pågå i högst tre månader har arbetsgivaren och arbetstagaren rätt att avtala om att semesterledighet inte ska läggas ut. I sådana fall har arbetstagaren rätt till semesterersättning (5 § SemL). Semesterersättning är alltså en ersättning som betalas ut till de som inte har rätt till betalda semesterdagar. Rätten till sådan semesterersättning kan inte avtalas bort utan är en lagstadgad rättighet. Semesterersättningen får dock lov att ”bakas” in i lönen om det görs på ett öppet och ett tydligt sätt samt att lönen till följd av ersättningen ökar. Arbetsgivaren är i detta fall skyldig att betala ut 12% av arbetstagares totala ersättning i semesterersättning (16 § b SemL).

Hur mycket?

I ditt fall innebär det alltså att du vid löneutbetalningen får ett tillägg på lönen motsvarande 12% av bruttolönen som semesterersättning.  Du har alltså helt rätt i det du skriver.

När?

Din rätt att få semesterersättning uppstår direkt när du börjar jobba, men i och med att det i avtaIet står att den utbetalas i samband med lönen, innebär det att du får din första semesterersättning då. På vissa arbetsplatser får man lön i efterskott, dvs. månaden efter, medan andra arbetstagare får sin lön samma månad som den har tjänat in den. Beroende på vad som står i ditt avtal får du din semesterersättning antingen din första månad eller månaden efter, men alltid i samband med löneutbetalningen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare