FrågaARBETSRÄTTRast 06/02/2020

När har man rätt till lunchrast under arbetsdag?

Finns det några regler för hur lunchrasten ska vara förlagd under dagen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga om reglerna om arbetsgivarens skyldighet att förlägga lunchrast under en arbetstagares arbetsdag regleras av bestämmelserna i arbetstidslagen (ATL).

Vad säger lagen?

Lagen har inga detaljerade regler om hur lång en rast ska vara, exempelvis lunchraster. Däremot ska rasten - för att kunnas klassificeras som en faktisk rast enligt praxis, då röra sig om ett uppehåll på minst tio minuter. Dock brukar lunchraster i regel vara 30-45 minuter lång.

Arbetsgivarens skyldighet

Arbetsgivaren är dock enligt lag skyldig att förlägga lunchraster så att en arbetstagare inte utför arbete under tjänst i mer än fem timmar, dvs. en arbetstagare får inte arbeta mer än fem timmar utan rast inom ramen för dennes schema (15 § tredje stycket ATL). När lunchen däremot ska förläggas, dvs. en exakt tidpunkt för detta finns dock inte reglerat i lagen.Värt att tillägga är att kollektivavtal kan föreskriva att raster ska förläggas annorlunda än det som lagen föreskriver.

Råd: Jag skulle därför råda dig höra med din arbetsgivare för att kolla upp om din arbetsplats tillämpar kollektivavtal. Om kollektivavtal finns på din arbetsplats är det mycket möjligt att mer exakta regler om exempelvis lunchraster och när de ska förläggas finns reglerat. Du kan även - förutsatt att kollektivavtal tillämpas, kontakta facket.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen,

Vänligen,

Isabelle SewelénRådgivare