När har man rätt att häva ett köp av en telefon?

Hej jag har köpt ett begagnad telefon via ett företag. På annonsen skrev de att telefonen fungerade utmärkt o så. Men när den kom och vi tänkta installera då stängdes den av sig själv flera gånger, Jag skrev direkt till säljaren och ville häva köpet då den inte funkade så som de lovat. Men dom vill skicka mig ett annat telefon istället och sa att jag inte har ångerrätt eftersom det var fel på varan så blev detta ett reklamation. Så irriterande

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Jag tolkar det som att din fråga berör ett köp av en telefon mellan en konsument, alltså en privatperson, och ett företag. Därför är Konsumentköplagen tillämplig (1§ KköpL). Jag kommer att utreda din rätt att häva köpet av mobiltelefonen.

Har du rätt att häva köpet?

En av möjliga påföljder för fel av en vara är just hävning (22§ KköpL). För att få häva ett köp krävs det att felet på varan är av väsentlig betydelse för köparen (29§ KköpL). Vad som menas med väsentlig betydelse står inte uttryckligen i lagen. Man behöver istället göra en helhetsbedömning i det specifika fallet för vad som kan anses vara av väsentlig betydelse. Exempelvis kan möjligheten att få en ny telefon beaktas. En riktlinje för vad som kan anses vara väsentlig betydelse, är att felet på varan gör att den blir värdelös för köparen, även om man i efterhand får en hel, likadan vara. Som exempel kan man ta en specialbeställd klänning till ett specifikt evenemang, som blir helt oanvändbar för köparen om den är felaktig och inte hinner lagas i tid till tillfället. Ett annat exempel är en dator där det uteslutande syftet är att den ska fungera som en speldator, men där datorn inte är kapabel att klara av spelen, vilket medför att datorn blir helt oanvändbar för köparen.

Vad gäller telefonen så framgår det att en ny kommer att skickas till dig, som troligen kommer att fungera som den ska. Den nya telefonen kommer alltså ersätta den trasiga och uppfylla samma syfte. Telefonen kommer därför troligen inte vara värdelös för dig som konsument. Det är därför möjligt att man landar i bedömningen att felet inte kan anses vara av väsentlig betydelse, vilket medför att man inte kan få häva köpet. Som sagt så kräver detta en bedömning i det specifika fallet, men troligen kommer alltså köpet av telefonen inte kunna hävas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare