När har man företrädesrätt till återanställning?

hej, jag har en kollega med visstidsanställning över 14 månader. Den loppa ur nu i december. En annan kollega har en vikariat för 16 månader som loppa ur nu i december. Har de rätt till återanställning? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vem har rätt till återanställning?

Reglerna kring vem som har rätt till återanställning regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). Arbetstagare som sagts upp på grund av arbetsbrist har företrädesrätt till återanställning. Detta gäller även personer som haft tidsbegränsade anställningar som till exempel vikariat eller visstidsanställning (25 § LAS). Skäl som hänför sig till arbetsbrist är alla skäl som inte är relaterade till arbetstagaren personligen. Ett ytterligare krav för att omfattas är också att man varit anställd hos arbetsgivare sammanlagt mer än tolv månader under de senaste tre åren vilket är uppfyllt i både de fallen du nämner. Företrädesrätten gäller i nio månader från det att anställningen upphörde (25 § andra stycket LAS). Efter det har man alltså inte längre företrädesrätt till återanställning.

Sammanfattning

För att man ska ha företrädesrätt till återanställning krävs det alltså att man dels varit anställd i minst tolv månader under de senaste tre åren, vilket är uppfyllt i din fråga. Det krävs också att anledningen varför de inte fått förlängt beror på arbetsbrist.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare