När har en person väsentlig anknytning till Sverige?

Hej

Jag är skild och har en överenskommelse med x-frun om månatligt "underhåll", detta för att hon ska kunna bo kvar i vårt gamla hus och fortfarande ha det bra! Vårt gemensamma barn är vuxen och bor i Spanien, inga andra barn finns!

Nu är jag på väg att emigrera till Portugal, undrar därför om mitt "underhåll" till X-frun påverkar min möjlighet att bli begränsat skattskyldig i Sverige? Inga fastigheter finns kvar i Sverige, ej heller styrelseuppdrag eller liknande ekonomiska åtaganden! Aktier och fonder kommer också att avyttras innan flytt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Obegränsad och begränsad skattskyldighet

I Sverige är en fysisk person antingen obegränsat skattskyldig eller begränsat skattskyldig. En person som är obegränsat skattskyldig betalar skatt i Sverige på alla sina inkomster, oavsett om inkomsterna härrör från Sverige eller från utlandet (3 kap. 8 § inkomstskattelagen).

En begränsat skattskyldig person betalar endast skatt i Sverige på vissa inkomster (se 3 kap. 18-21 § inkomstskattelagen).

När är en person obegränsat skattskyldig?

Enligt 3 kap. 3 § inkomstskattelagen är följande personer obegränsat skattskyldiga:

1. Den bor i Sverige

2. Den som stadigvarande vistas i Sverige

3. Den som har väsentlig anknytning till Sverige

Eftersom du planerar att bosätta dig i Portugal blir det endast aktuellt att diskutera punkt 3 ovan, dvs om du kan anses ha väsentlig anknytning till Sverige efter att du flyttat.

När har en person väsentlig anknytning till Sverige?

I 3 kap. 7 § inkomstskattelagen anges de faktorer som ska beaktas vid bedömningen av om någon har väsentlig anknytning eller inte.

Dessa är:

– om han är svensk medborgare,

– hur länge han var bosatt här,

– om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,

– om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,

– om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,

– om han har sin familj här,

– om han bedriver näringsverksamhet här,

– om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,

– om han har en fastighet här, och

– liknande förhållanden.

I lagtexten anges inte någon inbördes rangordning mellan dessa faktorer. Dock har det i rättsfall framkommit att de mest betydelsefulla faktorerna är om den skattskyldige har en bostad som är inrättad för åretruntbruk i Sverige, om denne har sin familj här samt om denne bedriver näringsverksamhet i Sverige.

Bedömningen i ditt fall

I ditt fall utgår jag från att du är svensk medborgare, vilket är en av de faktorer som ska beaktas. Att du är svensk medborgare talar dock inte särskilt starkt för att du skulle ha väsentlig anknytning till Sverige. Detsamma gäller om du har bott i Sverige under en ganska lång tid, vilket jag antar att du har gjort.

Jag skulle säga att det finns fler faktorer som talar för att du inte skulle ha väsentlig anknytning till Sverige samt att de väger tyngre. Exempelvis kommer du inte kvar någon bostad i Sverige. Dessutom kommer du inte ha någon familj kvar i Sverige. Din före detta fru räknas inte som en familjemedlem till dig i detta avseende. Vidare kommer du heller inte bedriva näringsverksamhet i Sverige.

Enligt min mening är det irrelevant för bedömningen av din skattskyldighet att du varje månad bistår din före detta fru ekonomiskt. Möjligtvis skulle detta kunna falla in under faktorn "liknande förhållanden". Även om så vore fallet skulle ändå faktorerna som talar för att du inte har väsentlig anknytning till Sverige väga tyngre.

Min slutsats är därav att du, vid en flytt till Portugal, inte är obegränsat skattskyldig i Sverige. Istället skulle du i så fall vara begränsat skattskyldig i enlighet med 3 kap. 17 § inkomstskattelagen.

Bevisbördan

Det kan vara viktigt att tänka på att under de första fem åren som du bor i Portugal har du bevisbördan för att du inte har väsentlig anknytning till Sverige (3 kap. 7 § andra stycket inkomstskattelagen) . Efter att dessa fem år har gått övergår bevisbördan på Skatteverket.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare